Influencer vinder opsigtsvækkende bortvisningssag

Populær blogger blev bortvist fra jobbet og beskyldt for at lave betalt reklame for andre firmaer. Nu opfordrer hun andre influencers til at sikre sig

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Den populære instagrammer, Line Augusta Schade, med over 15.000 følgere har netop vundet en opsigtsvækkende sag om retten til at lave ulønnet influencermarketing i fritiden.

Sagen er interessant, fordi Line Augusta og et hastigt stigende antal almindelige danskere bruger deres troværdighed og store følgerskare på sociale medier til at fremme sig selv, en sag eller et tema. Det sker enten frivilligt eller lønnet. Men begge dele kan bringe dem i karambolage med fuldtidsjobbet, viser ny interessant sag, som er den første Business Danmark har ført på området.

Problematisk blev det i den grad for Line Augusta Schade efter, at hun blev hentet ind som marketing- og PR-manager i en større dansk designvirksomhed. Et job hun netop fik i kraft af sin erfaring som marketingchef og sit talent for og stærke netværk på sociale medier.

Arbejdsgiver vidste, at hun var influencer

Overraskende var det derfor også, at netop hendes fritidspassion på Instagram i sidste ende skulle få hende uberettiget bortvist. Anklaget for i smug at drive forretning i strid med ansættelseskontrakten.

- Det var en kæmpe overraskelse for mig, fordi vi ofte talte om min Instagram-profil på kontoret, og virksomheden brugte gladeligt min profil, når der skulle promoveres nye produkter fra sortimentet, siger hun.

- Selv direktørens kone, der er kreativ direktør, del af ledelsen og styrede virksomhedens Instagram-profil, re-postede billeder fra min profil med deres produkter på. Og jeg skaffede dem gode kontakter og omtale af deres produkter igennem mit influencer-netværk i både ind- og udland.

Selv om virksomheden lystigt profiterede af Line Augusta Schades Instagram-profil, stod der med småt i ansættelseskontrakten, at hun hverken måtte lave andet lønnet eller ulønnet arbejde uden foregående tilladelse. Det betyder i princippet, at hun skulle have tilladelse til at fortsætte sin frivillige indsats som influencer på Instagram.

Landsretdommer: der var intet at komme efter

Men ved ansættelsen havde hun både i ansøgning, på cv-et og ved jobsamtalen gjort opmærksom på sit engagement på sociale medier.

- En hel rubrik beskrev min erhvervserfaring og Instagram-profil, og hvordan jeg havde arbejdet med sociale medier privat og professionelt. Jeg pegede også på, hvordan virksomheden kunne udnytte den erfaring, fordi jeg har et stort netværk i branchen, siger hun.

- Derfor stod det mig fuldstændig uklart, hvorfor virksomheden valgte at bruge min Instagram-profil som bortvisningsgrund og hævdede, de aldrig har kendt til min status som influencer. Alle mine kollegaer vidste jo, det var usandt.

Ikke overraskende nåede den snusfornuftige dommer ved byretten frem til samme konklusion: Der var ikke noget at komme efter. Virksomheden havde alle muligheder for at tjekke hendesadfærd på nettet ud, ligesom de omtalte produkter ikke konkurrerede med virksomhedens og Line Augusta heller ikke drev en forretning ud fra sin Instagram-profil.

Tænk dig godt om, kære influencer

Line Augusta Schade spår, at hun ikke bliver den sidste influencer, som kommer i klemme på jobbet.

- Vi vil højst sandsynligt se mange flere sager som min i fremtiden, simpelthen fordi sociale medier har gjort os alle til influencers. Især de helt små influencers bliver mere og mere populære blandt virksomheder, siger hun.

- Mit bedste råd er, at få sin status som influencer og sin sociale profil nedfældet i kontrakten. Det gjorde jeg selv, da jeg en uge efter bortvisningen fik nyt job som brand manager i en anden dansk virksomhed. Vi har også sat ord på, hvorvidt og hvilke virksomheder jeg må samarbejde med på sociale medier via min Instagram-profil.

- Og når jeg i dag bliver inviteret til influencer-events, kan jeg godt finde på lige at vende det med min chef og sikre, han ikke har noget i klemme, hvis jeg deltager eller omtaler den pågældende virksomhed eller et konkret produkt. Heldigvis er han et meget open-minded, positivt menneske, som forstår at udnytte og se mulighederne i de ressourcer, som mit netværk og mine kompetencer på sociale medier bringer med ind i virksomheden, siger hun.

Influencer-fænomenet er eksploderet

Influencer-fænomenet har i den grad taget fart og dækker i dag ikke kun de store ikoner som sangere og kendte fra tv - såkaldte mega influencers med mange tusind følgere, som profiterer af deres kendisfaktor.

En underskov af makro influencers skyder frem, som typisk specialiserer sig inden for et tema, i Augusta Schades tilfælde er det mad og livsstil, som du kan følge nedenfor.

I laget nedenunder, ser vi opblomstring af mikro influencers med færre følgere. Men netop mikro influenterne har fanget virksomhedernes opmærksomhed som reklamesøjle for deres produkter, fordi mikro influenterne nyder ekstrem stor troværdighed i deres netværk og er nogle, man lytter til.

Line Augusta har ikke kun selv lært af retssagen i - dag forsøger hun også at udbrede kendskabet til disciplinen social medie marketing.

- Siden bortvisningen i 2017 har jeg ironisk nok fået mit eget fag på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor jeg underviser i social media marketing. 

-Personligt har jeg lært at lytte mere til min mavefornemmelse og at en god arbejdsgiver og et godt arbejdsmiljø betyder mere end en fancy jobtitel. Min blåøjede jyske naivitet om, at alle mennesker vil mig det bedste, har lidt et lille knæk, og jeg har lært at sikre mig selv, så jeg aldrig ender i samme situation igen, siger hun.

Hvem ejer din fritid?

Selv om Augusta Schade med Business Danmarks hjælp vandt retssagen, vidner den om, at grænsen mellem fritidsbeskæftigelse og bierhverv ofte er en gråzone. Formuleringerne i mange ansættelseskontrakter er uklare, når det gælder retten til bierhverv, siger advokat i Business Danmark, Frank Kanlund.

- Det er svært at sige præcis, hvor grænsen går. Der er selvfølgelig yderpunkter, som viser, hvad du kan og ikke kan tillade dig. Er du for eksempel frivillig i din fritid, skal du ikke være bekymret. Men hvis du er i tvivl, så er det bedste råd, at du lægger kortene på bordet og taler med din arbejdsgiver om det, før du gør noget, der potentielt bryder med kontrakten.

Med den hastige vækst af influencers og flere tusinde bijobbende danskere taler sagen dermed direkte ind i en større problematik om, hvem der egentlig ejer din fritid - dig eller din arbejdsgiver?

-Det gør du, men din arbejdsgiver kan især sætte grænser for din fritidsudfoldelse, når der er penge involveret, siger Frank Kanlund.

Læs også: Hvorfor straffer virksomheder bijobberi

 

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.