Hvem vil du helst handle med - menneske eller maskine?

Elsker du juleshopping op og ned ad strøget til duften af kandiserede mandler? Eller fikser du alle indkøb online? Se, hvad danskerne foretrækker

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Julehandlen er i fuldt sving, mens støvet knap har lagt sig oven på det verdensomspændende shopping-fænomen Black Friday, hvor en stor del af danskernes forbrug foregik på nettet.

Men selv om e-handel er på hastig fremmarch i Danmark - en af verdens mest digitaliserede nationer - kan traditionelle butikker godt se frem til årets helt store forbrugsfest, julehandlen.

For når det kommer til stykket, vil de fleste danskere stadig helst handle med mennesker frem for maskiner. Det viser en undersøgelse fagforeningen for salg og marketing, Business Danmark, har lavet blandt 1.000 almindelige forbrugere.

53 pct. har fysiske butikker som deres helt klare favorit, mens kun 14 pct. sværger til online. Landsformand for Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen, er ikke overrasket over, at der stadig er et godt stykke vej, før e-handel bliver den dominerende handelsform.

- Selv om online-handlen vækster, udgør den stadig kun en forholdsvis lille del af den samlede handel. De fysiske butikker har stadig noget at byde på, særligt ved juletid, hvor shoppingen, menneskevrimlen, julepynten og duften af gran, gløgg og æbleskiver giver en særlig totaloplevelse, siger han.

Ifølge opgørelse fra Dansk Erhverv lagde vi 404 mia. kr. i detailhandlen sidste år. Heraf spenderede vi ca. 29 mia. kr. hos danske netbutikker og ca. det halve, godt 14 mia. kr., i udenlandske netbutikker. Det betyder, at for hver gang, der bliver brugt 10 kroner på varer i detailhandlen, går kun 1 krone til e-handel.

Vi vil prøve varen og have personlig service

Vi forbrugerne er ret klare i mælet om styrker ved offline-handel. 81 pct. fremhæver, at de gerne vil se varen, før de køber den, 58 pct. at de kan afprøve varen og 56 pct. sætter pris på, at de får varen med hjem med det samme.

- De fysiske butikker spiller på en særlig bane, som webbutikkerne har stadig har sværere ved at begå sig på. Her kan du se og prøve varen og snakke med rigtige mennesker frem for robotter. Men man må absolut ikke ignorere, hvor essentielt det digitale udstillingsvindue er til at understøtte den fysiske forretning, fordi forbrugerne orienterer sig online inden købet, siger Jens Neustrup Simonsen.

Halvdelen vender tomlen op for den personlige service og rådgivning i butikkerne, og det er det vigtigste parameter, som kan overføres til business to business handel, påpeger han.

- Tillid og troværdig rådgivning er langt fra gået af mode i salget. Det supplerer e-handel ret godt, så længe det bekræfter og betrygger kundens valg og tilfører ekstra værdi.

Kundeoplevelsen skal op i e-handlen

Business Danmarks undersøgelse viser markante forskelle på danskernes vurdering af kundeoplevelsen ved on- og offline køb. Mens 58 pct. scorer købsoplevelsen i fysiske butikker højt, klarer webshops sig kun halvt så godt med 29 pct. 

Spørger man danskerne, hvad der tæller ved e-handel, svarer 38 pct., det skal være nemt at returnere varen og få pengene retur, 36 pct. siger hjemmesiden skal være let at navigere rundt på, 35 pct. siger gratis returfragt og 30 pct. vægter hurtig levering højt.

Danske virksomheder skal især arbejde med at styrke kundens user experience, mener Jens Neustrup Simonsen.

- Pris, convenience og tilgængelighed 24/7 er de basale årsager til, vi vælger e-handel. Men oplevelsen bor i de følelser og holdninger, købet udløser. Er siden indbydende i design, navigation og kommunikation? Giver du en god oplevelse under alle kunderejsens kontaktpunkter – før, under og efter købet?, siger han

- Og så skal vi huske, at mens mange fysiske butikker især konkurrerer lokalt, er webshops globale spillere. Heldigvis viser undersøgelsen, at vi danskere har større tillid til og rigtig gerne vil handle på dansksprogede websites.

Læs også: For mange ligegyldige kundeoplevelser

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.