Tag magten over tankemylderet

Sæt dig ned, tæl til 100 bagfra og bliv mere nærværende. Mindfulness kan skærpe dit fokus. Læs om sælgeren, der bruger app som afslapning på jobbet

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

De seneste år har mindfulness vundet indpas på flere arbejdspladser for at øge trivslen og nærværet. Mindfulness er hverken mystisk, buddhistisk eller holistisk. Alle kan praktisere det. Det er i hvert fald budskabet fra Daviid Arthur Becker, som underviser private og virksomheder i yoga og mindfulness.

Det kan være, du oplever stress eller mistrivsel på arbejdspladsen. Eller måske føler du ikke, at du lever op til dine kollegaers forventninger.

- Prøv at lægge mærke til, hvilke tanker, der skaber stress og smerte. Det skal du gøre uden at dømme, analysere eller ønske, at tankerne ikke var der, siger Daviid Arthur Becker, ejer af virksomheden Human Wellness. 

Ret din opmærksomhed mod noget

Ifølge Daviid Arthur Becker kan vi ikke arbejde med os selv, hvis vi ikke er klar over, hvad der skaber stress og ubehag.

- Når du ikke dømmer dine tanker og følelser, men byder dem velkommen som små børn, der blot vil have din opmærksomhed, ja så kan du bevare et klart sind og åbent hjerte, siger han.

Når du slipper tankerne, kan dit hoved føles som et stort tankemylder, og det kan være svært at bevare fokus. Du kan rette din opmærksomhed på forskellige måder.

- Sæt dig ned og tæl til 100 bagfra. Det er vigtigt, at du visualiserer tallene, og giver dig selv lov til at slappe af, foreslår Daviid Arthur Becker.

Når du laver øvelsen, er formålet at øge nærværet. Rammes du af ubehagelige tanker, skal de blot accepteres. Giv derfor slip på tankerne og fokusér på at visualisere tallene.

Mindfulness på landevejene

Ifølge Daviid Arthur Becker er der mange teknikker til mindfulness, hvis du vil lære at være mere nærværende

- Mindfulness er for alle. Det vigtigste er, at du fokuserer på at være til stede. Det er jo vigtigt, uanset om du sidder foran computeren eller bag rattet i en bil, siger han.

Morten Rosford Tranberg, formand for arbejdsmiljøpolitisk udvalg i Business Danmark, kan skrive under på, at selv få minutters simple øvelser om dagen hjælper. Han har selv stor glæde af at bruge yoga og mindfulness, når han har brug for et mentalt frirum efter mange timer på de danske landeveje.

- Når jeg kører ud til kunder, kan jeg godt blive døsig. Når jeg mærker trætheden, så holder jeg ind på en rasteplads og bruger min yoga-app, fortæller Morten Rosford Tranberg.

 

Morten benytter en særlig yoga-app, der via redskaber fra yogaens og meditationens verden hjælper med at dæmpe og forebygge stress. Med så mange arbejdstimer bag rettet, er fokus en vigtig faktor.

- Jeg bruger appen, fordi det er nemt, og den guider mig igennem et kort forløb. Jeg skal bare lukke øjnene og koncentrere mig, så tankerne kommer et andet sted hen. Man får simpelthen fornyet energi, og så er jeg klar til at køre videre, siger han.

Gadget-mediet Elektronista lavede i 2017 en oversigt over 6 gratis mindfulness-apps på dansk til både iPhone og smartphone . Læs mere på Elektronista.dk

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.