Dansker tæt på EM-finale i salg

Hvordan sælger man et CRM-system til et firma, der producerer industrikemikalier? Det var opgaven, årets kombattanter skulle løse ved EM i salg

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Tre unge businessstuderende fra Aalborg Universitet var med, da European Sales Competition for femte år i træk løb af stablen sidst i maj. Denne gang blev konkurrencen holdt i Paris.

De danske debuttanter Rasmus Krebs, Mikkel Mikkelsen og Tine Pind, der var akkompagneret af coach og Ph.d. studerende Karina Burgdorff Jensen, var oppe mod et stærkt felt af håndplukkede studerende fra 20 europæiske universiteter.

Og det blev lige ved og næsten for Rasmus Krebs, der med en 6. plads akkurat missede finaledysten blandt de fem bedste. Men selv om det ikke blev til en finaleplads til de studerende fra Aalborg Universitet, var turen langt fra spildt.

- Det var spændende at møde folk fra hele Europa, der deler min passion for salg. Jeg har også lært en masse om salgsteknikker, og hvordan man anvender dem til at styre en salgssamtale. Det er jeg sikker på, jeg kan bruge fremover, siger Rasmus Krebs.

Svært at forberede sig på alt

Selvom konkurrencen tog udgangspunkt i et opdigtet scenarie, var det rigtige indkøbere fra rigtige virksomheder, som deltagerne skulle imponere. Danskerne erfarede dog, at man ikke altid kan forberede sig på alt.

- Selvfølgelig forberedte vi os hjemmefra, men vi blev alligevel overrasket over, hvor stort et kendskab til kunden, det blev forventet, vi havde. Der var nogle af deltagerne, der havde memoreret alle kundernes priser i hovedet, siger Karina Burgdorff Jensen.

Det var første gang, Danmark var med i konkurrencen. Det vidner om, at salget nu også herhjemme har vundet indpas på akademisk niveau, og det glæder landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

- Det er stærkt at se, at de danske studerende kan måle sig med de bedste i Europa – allerede fra første gang, vi er med. Vi håber, det går endnu bedre næste år, når CBS til efteråret slår dørene op for en ny stærk kandidatuddannelse, som specialiserer de studerende i kommercialisering på baggrund af teknologiforståelse og kundeindsigt, siger han.

I Danmark tegner vi uden for stregerne

Formålet med konkurrencen er at skabe et netværk på tværs af Europa for de studerende, der brænder for salg. Derudover er der rig mulighed for, at sponsorerne kan rekruttere de studerende til de internationale virksomheder.

Men vi må ikke glemme, at det også er en glimrende mulighed for at vise de studerende, hvordan salg foregår på den internationale scene, understreger Karina Burgdorff Jensen.

- Konkurrencen lægger simpelthen op til en mere formel og hierarkisk stil, end vi er vant til i Skandinavien, hvor tilgangen til salg er åben og proaktiv. Det er selvfølgelig en udfordring, da vi i Danmark har mange personligheder i salg, som godt kan lide at tegne lidt uden for stregerne.

Karina Burgdorff Jensen forventer at finde deltagerne til næste års European Sales Competition, når den nye Customer & Commercial Development uddannelse starter på CBS til september. Uddannelsen er udviklet med input fra en række danske virksomheder, DI Handel og Business Danmark.

- Antallet af pladser er begrænset, så det er kun de bedste, der får lov at være med i konkurrencen, tilføjer hun.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.