Fagforening sænker prisen 30 procent

Business Danmark skærper nu konkurrencen om medlemmerne med den største prissænkning i nyere fagforeningshistorie. På organisationens landsråd fredag bliver fagforeningskontingentet sænket 30 procent, mens a-kassen sænkede administrationsbidraget 17 procent. Det skal få flere unge til at organisere sig.

Den 1. juli sænker Business Danmark kontingentet med 924 kr. om året. Det sker i erkendelse af, at prisen er afgørende for valget af fagforening og a-kasse. Prisfaldet betyder, at det samlede kontingent til a-kasse og fagforening falder fra 651 kr. til 574 kr. om måneden. Alene fagforeningskontingentet falder fra 200 til 140 kr. om måneden.

Fagforeningens landsformand, Jens Neustrup Simonsen forventer, at den øgede priskonkurrence, vil sende flere fagforeninger på en økonomisk hestekur de kommende år.

- Danskerne vil have valuta for pengene, og vil ikke betale for partipolitisk støtte eller ydelser, de ikke bruger. Det vil tvinge en stribe fagforeninger til at prioritere deres aktiviteter og modernisere organisationen for at sætte prisen ned, siger han.

Business Danmarks A-kasse sænker samtidig administrationsbidraget 17 procent, så det falder fra 125 til 108 kr. om måneden. A-kasserne er bundet op af en række lovpligtige opgaver og har færre kroner at gøre godt med pr. medlem. A-kasseformand, Per Møller vurderer, at priskonkurrencen de kommende år især vil ske på fagforeningskontingentet.

- Modsat a-kasserne afgør fagforeningerne suverænt, hvor meget de vil opkræve og hvad de bruger pengene på. Det er derfor på fagforeningskontingentet, der er de store besparelser at hente, siger han.

Pengene til prissænkningen er fundet ved at trimme organisationen på tre hovedområder, som ikke påvirker kvaliteten af de medlemsrettede ydelser. Elektronisk sagsbehandling og it-optimering af diverse manuelle arbejdsgange, har øget effektiviteten og reduceret antallet af ansatte. Via digitalisering af al medlemskommunikation er der hentet store besparelser til tryk og porto. Og samtidig har organisationen over de seneste år samlet sig på færre kvm og har reduceret huslejen.

Business Danmark er fagforening og a-kasse for mere end 28.000 medlemmer og optager alle lønmodtagere og selvstændige.

Efter 1. juli er Business Danmark næstbilligst blandt de 20 største fagforeninger.

Pris pr. md

Socialpædagogisk Landsforbund

El-forbundet

Danmarks lærerforening kreds 10

De 20 største fagforeninger pr. 1. januar 2012, Danmarks Statistik.

Jens Neustrup Simonsen, landsformand Business Danmark, tlf. 4030 1901.
Per Møller, a-kasseformand Business Danmark, tlf. 2722 7707.
Michael Krag-Svendsen, pressechef Business Danmark, tlf. 2637 6117.

Send som email

Opdater din profil

Det er ved at være lang tid siden du sidst har opdateret din medlemsprofil. Når du gør det, kan vi løbende udvikle nye services, der er skræddersyet til medlemmernes forskellige baggrunde. Så gør dig selv (og os) en tjeneste og opdatér din medlemsprofil - på forhånd tak.

Mobil:
Stilling: