InBusiness - viden om salg og business

Varm salgsgas er yt

Ny bog klæder dig på, så du med content marketing skaber indhold og opmærksomhed uden at forstyrre kunderne

- Tro det eller lad være, men nogle af verdens mest progressive marketingfolk er danskere. De bliver beundret verden over som resultatorienterede marketers, der fokuserer på at skabe målbar Return on Investment (ROI) ved at skabe værdifuldt content. Deres succes er ikke til at tage fejl af. Succesen er så stor, at jeg ikke er den eneste, der taler om en dansk content marketing-bevægelse.

Ordene kommer fra den amerikanske marketingekspert, foredragsholder og forfatter Andrew M. Davis. Og udtalelsen er en del af hans forord til den nyeste bog om content marketing i Danmark, Content Marketing Bogen - skrevet af marketingkonsulent Joakim Ditlev og journalist Signe Damgaard Jepsen.

Bogens intention er at få læserne til at forstå, hvordan content marketing fungerer, hvordan man får solgt ideen til kollegaerne, og hvordan man kommer godt fra start. Og her har Andrew Davis et gyldent råd:

"Når du letter anker på din content marketing-rejse, håber jeg, at du vil bide særligt mærke i følgende: Fokusér på at øge størrelsen på dit marked frem for at øge dit brands markedsandel".

Fortæl historier

Joakim Ditlev og Signe Damgaard Jepsen tager på de efterfølgende 160 sider over med masser af gode råd til at skabe historier og relationer, som giver efterspørgsel. Og de fastslår, at "content marketing handler om at fortælle levende historier med fokus på kundens virkelighed mere end virksomhedens produkt".

Bogen er opdelt i tre hovedafsnit:

  1. Hvad er content marketing, og hvad får du ud af at omlægge marketingbudgettet til flere historier og færre reklamer.
  2. Her zoomes ind på den nødvendige omstilling til content marketing som den bærende kommunikationsstruktur.
  3. På det operationelle niveau introduceres en række metoder til at organisere arbejdet med indhold for at ramme plet. Hvad skal der til, for at få virksomheden til at tænke mere som et medie? Og hvordan sættes produktion af indhold i system - og distribueres mest effektivt?

Spændende cases

Det faglige indhold forfalder aldrig til tør lærebogsteori. Tværtimod bærer teksten præg af, at en af forfatterne har skriveteknisk baggrund med en let og flydende pen. Og der garneres med vidt forskellige cases, blandt andre:

  • LEGO. Med udgangspunkt i "LEGO filmen - et klodset eventyr", der på tre uger indtjente over en milliard kroner. Sammen med filmen udkom nye produktlinjer og videospil.
  • Jyske Bank. Content marketing foregår med bankens egen tv-kanal, jyskebank.tv, som er en del af kommunikations- og marketingafdelingen.
  • Aarstiderne. Leverer kasser med grøntsager direktør til kunderne, content-type er video, nyhedsbreve (print og digitalt), opskrifter, kogebøger, leksikon.
  • CLC Bio. Sælger software til DNA-analyser. Video, application notes, whitepapers, microsites, posters, konferencer, brochurer.
  • Bilka.dk. Content-type er artikler, video med eksperter og vejledninger, købsguider.

Fællestrækket for de virksomheder er, at de har succes med content marketing. De er ihærdige og forfølger med flid målet om at kommunikere med deres kunder i øjenhøjde. Og de bliver ved med at forbedre deres tilgang.

Fem huskekager

Det gælder om at have fokus på rytmen i produktionen af indhold - og at holde kadencen. Og så skal man bide sig fast i disse fem råd:

  1. Lær dine kunder at kende. Det er fundamentet for at vide, hvordan du kan være noget for dem.
  2. Start nu og vær dansk first mover. Der er masser af nicher, hvor hjælpsomt indhold kan gøre en forskel for dine kunder.
  3. Intet content marketing er perfekt fra dag ét. Indstil dig på at rette din content marketing-strategi hele tiden, for markedet ændrer sig konstant og superhurtigt.
  4. Få mere end et nik fra ledelsen. Sørg for opbakning hele tiden.
  5. Gå i gang. Hvis du vil have noget, du aldrig har haft før, må du gøre noget, du aldrig har gjort før. Færdig er bedre end perfekt.

 

Læs mere her

  • 0 kommentarer
(0 af 4000 tegn brugt)  
Tekst passede ikke - prøv igen
Indtast venligst den synlige kode i feltet Enter the numbers you hear

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.

Send som email

×

Opdater din profil

Det er ved at være lang tid siden du sidst har opdateret din medlemsprofil. Når du gør det, kan vi løbende udvikle nye services, der er skræddersyet til medlemmernes forskellige baggrunde. Så gør dig selv (og os) en tjeneste og opdatér din medlemsprofil - på forhånd tak.

Email:
Mobil:
Stilling:
Uddannelse:
Arbejder med:
×