InBusiness - viden om salg og business

Tilliden til Trustpilot knækker

Unge iværksættere anklager Trustpilot for at behandle deres firma hyklerisk og uanstændigt - og kalder det forretningsmæssigt mordforsøg

- Trustpilot er en usmagelig virksomhed, som alt for mange finder sig i. Firmaets metoder trækker nærmest tråde til den italienske underverden. Vi er fuldkommen indstillet på at bruge alle midler for at vende Trustpilots hetz mod os 180 grader og gøre dets tilstedeværelse til et levende mareridt.

- Den behandling, vi har fået af Trustpilot, er simpelthen et forretningsmæssigt mordforsøg. Og den række af indicier, vi kan fremvise, burde være nok til en solid straf i form af erstatning og en stor bøde.

Sagt af Morten Zachariasen, der er salgsansvarlig i det lille iværksætterfirma Phonetrade, som opkøber og videreformidler brugte smartphones og tablets. Virksomheden blev startet af fem unge ildsjæle for godt et år siden.

- Ifølge vores advokat er vi fuldkommen klar til at køre en sag imod Trustpilot, som  gentagne gange har forbrudt sig mod vores anvisninger. Trustpilot er både hyklerisk og uanstændig i sin behandling af os, og vi vil sende et påkravsbrev om at fjerne Phonetrade fra Trustpilot.dk samt et erstatningskrav på 100.000 kr. for medskyldighed i injurier imod os.

Trustpilot er en online platform, der bringer forbrugeres ratede anmeldelser af firmaer, de har handlet med. Ifølge Trustpilot kan alle skrive en bedømmelse, som er offentligt tilgængelig. Og i Trustpilots retningslinjer til anmelderne står blandt andet, at det ikke er tilladt af "mislede, bedrage, provokere, true, chikanere, intimidere eller på anden måde udvise en opførsel, som hverken vi eller din kære bedstemor ville synes om".

Læs også: Tillid kan købes for penge

Phonetrade i klemme

- Da vi startede Phonetrade, overvejede vi en aftale med Trustpilot og gik derfor i dialog med dem. Trustpilot hjalp os med at få fjernet en række anmeldelser, som ikke var valide, fordi kunderne enten talte usandt eller aldrig havde handlet hos os, siger Morten Zachariasen.

Efterfølgende begyndte Phonetrade at annoncere de gode anmeldelser på sin hjemmeside. Trustpilot reagerede ved at true med retssag og erstatningskrav for misbrug af sit navn og logo.

Efter ca. en måned beslutter Phonetrade.dk at få en aftale i stand med Trustpilot. Her får den lille virksomhed et tilbud på 24.000 kr. for et års abonnement. De unge iværksættere får at vide, at det vil give bedre support og mulighed for at sende op til 300 mails til kunder med en anmodning om en Trustpilot-vurdering.

Phonetrade.dk afviser tilbuddet og får allerede dagen efter et nyt tilbud på 18.000 kr. En af partnerne i Phonetrade.dk har en anden virksomhed, som betaler 12.000 om året for præcis samme service, så virksomheden afviser det nye tilbud.

- Alle kan anmelde en vurdering på Trustpilot.dk, hvis den ikke er valid. Efter vi afslog Trustpilots tilbud om at betale 18.000 kr. om året for at kunne sende 300 mails, blev samtlige vores gode vurderinger på Trustpilot.dk anmeldt. I Trustpilot-regi betyder det, at kunderne skal fremvise købsbevis - og kan de ikke det, bliver vurderingerne fjernet.

- Vi kontaktede Trustpilot og konfronterede dem med det. Men vi fik det svar, at det er et automatisk system - og at det ikke havde noget at gøre med, at vi afviste tilbuddet om abonnement, forklarer Morten Zachariasen.

Phonetrade.dk har selv tidligere kommenteret dårlig omtale fra kunder, som ikke figurerer i firmaets kartotek og derfor ikke har handlet hos PhoneTrade.

- Anmeldelserne var typisk i stil med "dårlig hjemmeside" eller "I svarer ikke på chatten". På trods af manglende købsbeviser er disse anmeldelser aldrig blevet slettet, mens positive anmeldelser fra folk, som heller ikke har købt noget, straks er blevet slettet uden undtagelse.

- Mit indtryk er ikke, at Trustpilot er interesseret i at skabe en valid guide eller et retvisende billede af butikkerne. Man er udelukkende interesseret i, at de små virksomheder skal have så dårlig rating som muligt, så det kan betale sig at købe et "venskab" med Trustpilot. De serviceprodukter, som Trustpilot udbyder, er ganske enkelt værdiløse. Det eneste værdifulde er at kunne få slettet dårlige anmeldelser, slutter Morten Zachariasen.

Trustpilot afviser kritikken

-Trustpilot fjerner naturligvis ikke anmeldelser fra virksomheder, der ikke ønsker at være kunder, siger Trustpilots kommunikationsdirektør, Mathilde Lykke Bülow, og fortsætter:

- Brugte vi sådanne metoder, ville det stride mod Trustpilots eksistensberettigelse samt det, vi tror på og kæmper for hver eneste dag: Et community, hvor brugere og virksomheder kan få et troværdigt billede af en virksomheds kundeservice.

-Vi har gennemgået samtlige anmeldelser på Phonetrade.dk’s profil. Det viser sig bl.a., at Phonetrade selv har lagt en positiv anmeldelse af firmaet på deres profil. Dette er naturligvis i strid med Trustpilots retningslinjer.

På oplysningen om, at en partner i Phonetrade har en anden virksomhed, som i stedet for 24.000 kr. betaler det halve for præcis samme service, siger Mathilde Lykke Bülow:

- Der er tale om to forskellige produktpakker med forskelligt indhold og forskellig pris. Det gælder bl.a. antallet af mails, man kan sende pr. måned. Phonetrade.dk har fået tilbudt en pakke, hvor man kan sende 300-1.000 mails pr. måned, mens partneren med en anden virksomhed har en pakke, hvor man kan sende 1-300 mails pr. måned.

 

Business Danmarks egne oplevelser med Trustpilot har ikke været ret positive. Marketingkoordinator Janne Krogsbøll:
- I begyndelsen ignorerede vi Trustpilot og anmeldelserne af vores tjenesteydelser. Men det udviklede sig til negative anmeldelser fra to næsten identiske personer med samme alder. Et hurtigt tjek i vores medlemskartotek viste, at vi aldrig havde haft et medlem med den alder og det fornavn.
- Ved kontakt til Trustpilot - uden at betale deres medlemspris - lød svaret, at det er tilladt at have pseudonymer, så længe man har et købsbevis. Desuden, at vi ikke kunne forvente, at medlemmer gemte deres købsbevis så længe efter købet.
- Vi ønskede derfor at blive slettet fra Trustpilot, men blev afvist. Vi var dog velkommen til at betale for at være kunde, hvorved vi kunne stå godt overfor dem, der søgte efter os.
- Trustpilot ville gerne hjælpe os med at få vores medlemmer gennem deres system, og på den måde tilknytte deres købsbevis. Dog, som vi blev gjort opmærksom på, ville man ikke hos Trustpilot kunne se, om det kun var de positive medlemmer, der blev opfordret til at anmelde os.
- Business Danmarks produkter er i topkvalitet. Derfor blev det besluttet at spørge medlemmer, der har fået færdigbehandlet en sag, om de vil anbefale os på Trustpilot – det behøver vi ikke betale Trustpilot for at gøre.

  • 13 kommentarer
  • Kai Withøft, 09.03.2016, kl. 14:31 Rapporter som upassende

    Som forbruger fandt jeg i starten Trustpilot nyttig og anmeldte en del forretninger, men efter at jeg oplevede, at dårlige anmeldelser af en bestemt forretning simpelthen forsvandt, mistede jeg al tiltro til Trustpilot. Jeg havde "glemt" dem fuldstændig, indtil den nylige TV-udsendelse om dem mindede mig om deres eksistens. Synd for forbrugere, der bliver vildledt og virksomheder, der bliver malket.

  • Kai Withøft, 09.03.2016, kl. 14:30 Rapporter som upassende

    Som forbruger fandt jeg i starten Trustpilot nyttig og anmeldte en del forretninger, men efter at jeg oplevede, at dårlige anmeldelser af en bestemt forretning simpelthen forsvandt, mistede jeg al tiltro til Trustpilot. Jeg havde "glemt" dem fuldstændig, indtil den nylige TV-udsendelse om dem mindede mig om deres eksistens. Synd for forbrugere, der bliver vildledt og virksomheder, der bliver malket.

  • Kenneth madsen, 12.02.2016, kl. 20:22 Rapporter som upassende

    Vi har oplevet samme groteske opførsel fra trustpilot. Da vi ikke længere ville betale til dem, skulle vi dels fjerne alt fra hjemmesiden, www.dubuy.dk med dem, og dels skulle vi dokumentere de anmeldelser vi havde på vores EGEN hjemmeside. De ville ikke selv fjerne hvad de havde om os på deres. En rigtig røver forretning, som desværre har fået overbevist for mange om deres koncept. Håber folk finder ud af sandheden om dem.

  • Brian C. Petersen, 11.02.2016, kl. 6:32 Rapporter som upassende

    Hmm.... Jeg har selv brugt Trustpilot til at kontrollere nogle web-handlere inden jeg handlede der, netop pga. lidt trælse og dårlige oplevelser fra forhandlere som ikke leverede den lovede service og man endte i en træls, lang og irriterende kamp. Phonetrade er desværre en af mine uheldige oplevelser, som både var træls og en dyr affære. Men det er også bare min mening og oplevelse.

  • Bo Thorsen, 10.02.2016, kl. 21:00 Rapporter som upassende

    Jeg anmeldte Fona til forbrugerstyrelsen, da de efter køb af en telefon misbrugte min email til spam. Trustpilots kommentar til mit review af købet: "Jamen det skete jo *efter* købet, så det har ikke noget med os at gøre". Trustpilot er et ubrugeligt system, der intet gør for at hjælpe forbrugerne. Jeg anbefaler enhver, at holde sig fra dem. De ville få 0 stjerner af mig i deres eget system.

  • Tina Jonasen, 10.02.2016, kl. 16:34 Rapporter som upassende

    Har selv en falsk (negativ) anmeldelse stående på en af mine virksomheder, der INTET har med virksomheden at gøre - og dermed heller ikke skrevet af en kunde - men som de nægter at fjerne :-(

  • Martin Jørgensen, 10.02.2016, kl. 15:20 Rapporter som upassende

    F.eks. fjernede de 7 fem-stjernede anmeldelser fra reelle kunder, men en et-stjernet anmeldese fra en bruger som aldrig havde handlet hos os kunne ikke blive fjernet. Underforstået med mindre man køber et abonnement selvfølgelig.

  • Martin Jørgensen, 10.02.2016, kl. 14:46 Rapporter som upassende

    Vi har også oplevet samme med flere af vores aktiver. Et aktiv vi betaler for er fortegnet modsat. Dvs. der kan alt lade sig gøre. Det er i sandheden usmageligt.

  • Gert Pedersen, 10.02.2016, kl. 9:42 Rapporter som upassende

    Jeg har oplevet det samme, men sådan er det jo også med E-mærket. Vi webshop ejer har bare armen på ryggen og tvunget til at betale alle mulige steder på nette penge for at se ud som om vi er ærlige forretningsmænd, og det er jo ikke kun 500 kr vi taler om, det er 20000 kr her og 10000 kr her osv.. Jeg håber snart at vores erhvervsminister vil se på hvor meget vi webshop ejer skal betaler for at leve,, og hvis vi skal forsætte kampen imod udlandet så må nogle af de her dyre tiltag snart stoppe.. Jeg har på min webhop www.ctiparty.dk ikke lagt skjuld på at jeg ikke bruger e-mærket, men jeg har sagt ja tak til et år med trustpilot, og det var kun for at få fjernet nogle af de usande anmeldesler der var imod min firma.. 33000 kr koster det... og jeg har næget at sige ja til E-mærket fordig jeg ikke få noget ud over et mærker til 8000 kr.. prøv lige at læs her https://www.ctiparty.dk/shop/cms-emaerket.html

  • Chris Kleis, 10.02.2016, kl. 9:14 Rapporter som upassende

    Det er jo klassikeren! Stort set alle der har haft eller været en del af en webshop har oplevet denne situation. Dét er hvad der sker, når nogle får monopol på en tjeneste, som har så meget magt. Min erfaring er også, at man godt kan overleve uden trustpilot og ellers begynde og kigge sig om efter de små alternativer, som nok skal få en masse shine på et tidspunkt :-)

(0 af 4000 tegn brugt)  
Tekst passede ikke - prøv igen
Indtast venligst den synlige kode i feltet Enter the numbers you hear

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.

Send som email

×

Opdater din profil

Det er ved at være lang tid siden du sidst har opdateret din medlemsprofil. Når du gør det, kan vi løbende udvikle nye services, der er skræddersyet til medlemmernes forskellige baggrunde. Så gør dig selv (og os) en tjeneste og opdatér din medlemsprofil - på forhånd tak.

×