Hyr en hearthunter

Aldrig har så mange været single i Danmark. Og aldrig har udbuddet af datingtjenester været større. Nu kan du også headhunte kærligheden

En kollega spilder kaffe på dig i kantinen, og ti år senere er han far til dine børn. Den store kærlighed opstår spontant og rammer, når du mindst venter det. Ja sådan er det for nogle. Men for langt de fleste blomstrer kærligheden først, når de målrettet søger efter den. Det sker i stadig stigende grad på nettet.

Netdating er blevet et almindeligt fænomen i Danmark, og det er blevet big business. Så almindeligt, at mere end hver tiende danskerne ifølge to år gammel Megafonmåling siger, at de havde fundet deres nuværende partner på en datingside. Forsker vurderede dengang, at op mod hvert tredje nye forhold er opstået via netdating.

Derfor er det ikke så mærkeligt, at mange singler hver måned betaler, hvad der svarer til et billigt fitness-abonnement for en profil på en af de mange datingsider. Udbuddet af online datingsider er vokset. Og selv om firmaer som Scor.dk og Dating.dk må dele gevinsten med et voksende antal danske og internationale datingsites, leverer de millionoverskud og er fortsat en god forretning ifølge den finansielle onlinetjeneste Proff.dk.

Datingsiderne profiterer af, at flere danskere end nogensinde - 1,6 mio. - ikke lever i parforhold. Ifølge den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik er 37 procent af samtlige voksne enlige mod 32 pct. for bare 30 år siden.

Kilde: Danmarks Statistik

Seriøs slowdating vinder frem

Netdating er ofte den hjælpende hånd, som bringer folk sammen og giver kærligheden mulighed for at spire. I den ene ende af skalaen findes speeddatingkoncepter som Tinder, mens Partnermedniveau.dk anvender personlighedstests og datingmatch.

Men nu vinder en mere seriøs form for slowdating frem, fortæller Helle Jensen, ejer af headhuntervirksomheden Human Power, der som en af de få i Danmark nu tilbyder kærlighedshungrende danskerne professionel matchmaking gennem konsulentfirmaet My Perfect Match.

- Professionel matchmaking har i årevis været en naturlig del af datingkulturen i USA, Canada og Kina. Siden har det spredt sig til flere andre lande. I Belgien er matchmaking for eksempel mere udbredt end onlinedating, siger hun.

Helle Jensen

Herhjemme synes mange fortsat, at fænomenet er udansk. Matchmaking er inspireret af velkendte rekrutteringsmetoder fra erhvervslivet. Helle Jensen oplever, at matchmaking i Danmark især apellerer til karrieremennesker, der fra jobbet er fortrolige med de anvendte teknikker og som ikke er blege for at anvende en coach for at nå andre mål i livet, fx at løbe et maraton, at tabe sig eller at kvitte smøgerne.

- Uanset om jeg matcher virksomheder og jobsøgende eller to singler, er det meget de samme mekanismer og teknikker, der er i spil. Det handler om at tiltrække og fastholde sig selv og hinanden. I Danmark tiltaler det især travle karrieiesingler, der ikke har den nødvendige tid, overskud eller mulighed for at lykkes på egen hånd, siger Helle Jensen, som bruger dybdeinterviews, personlighedstests, coaching og evaluering til at matche de rette par.

- Før onlinedating vandt frem, mødte vi hinanden i byen, på jobbet eller til private fester. I dag prøver mange netdating af, fordi det er nemt. Men mange stiger også hurtigt af igen, fordi de opdager det ofte er overfladisk, tidskrævende og der ofte pyntes lidt på sandheden for at få flere dates.

- Matchmaking er i en helt anden boldgade. Her handler det om at håndplukke få kvalificerede dates og undgå nitterne. Målet er at finde ind til kernen af, hvem du er, hvad du drømmer om og hvordan dine værdier, holdninger og livsstil kan forenes med en partner. Personlig feedback på hver date er en del af konceptet, fordi det gør os klogere på, om der er overensstemmelse mellem det, vi gerne vil signalere, og det andre oplever, siger hun

Kvinder søger mænd

Helle Jensens tilgang til matchmaking er langt hen af vejen livscoaching. Hun dykker ned i det hele menneskes situation; job, bolig, økonomi, sundhed, nære og sociale relationer.

- Jeg har før sagt til en af mine kunder, at der var vigtigere områder end kærligheden at arbejde på, hvis han gerne ville være den bedste udgave af sig selv. Arbejder man 60 timer om ugen og bruger 10 timer på at træne til triatlon, så er det altså svært at finde overskud til en partner, siger hun.

Mens mænd er i overtal, når det gælder disciplinen at hænge ud i baren, så er mænd en mangelvare, når det gælder matchmaking. Netop her har Helle Jensen, der har en fortid som IT-sælger, øjet en forretningsmulighed.

- Selv om vi er i år 2016, er singlelivet fortsat tabu for mange. Mange succesrige mandlige forretningsfolk vil gerne finde en partner, men har hverken tid eller lyst til at netdate. Med matchmaking øger de deres hitrate markant, både fordi matchingen foregår anonymt, fordi de mulige dates er mere ligeværdige og har en højere kvalitet, og slet og ret fordi kvinder oftere søger matchmaking og dermed er i overtal, siger hun.

Da matchmaking stadig er nyt i Danmark, arrangerer Helle Jensen udover 1 til 1 dates også netværksmiddage med flere udvalgte singler.

- Jeg er vært ved små middagsselskaber, hvor deltagerne kan se hinanden an og fordybe sig i samtaler og knytte relationer, som ikke nødvendigvis fører til en ny partner lige med det samme, slutter hun.

Man skal dog være seriøs i jagten på en partner for at bruge matchmaking. Et individuelt forløb med dates koster fra 6.000 kr. hos My Perfect Match.

Fordele ved matchmaking

  • Du sparer tid
  • Du undgår at eksponere dig offentligt
  • Du introduceres kun til håndplukkede profiler
  • Du får en personlig tilbagemelding på hver date.

Se interview med Helle Jensen i TV2 Lorry

  • 0 kommentarer
(0 af 4000 tegn brugt)  
Tekst passede ikke - prøv igen
Indtast venligst den synlige kode i feltet Enter the numbers you hear

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.

Send som email

×

Opdater din profil

Det er ved at være lang tid siden du sidst har opdateret din medlemsprofil. Når du gør det, kan vi løbende udvikle nye services, der er skræddersyet til medlemmernes forskellige baggrunde. Så gør dig selv (og os) en tjeneste og opdatér din medlemsprofil - på forhånd tak.

Email:
Mobil:
Stilling:
Uddannelse:
Arbejder med:
×