Sælgere er i høj kurs

Sælgermangel plager danske virksomheder i hele landet. Marketingfolk er der til gengæld nok af. Se jobbene og 4 vigtige krav til jobkandidater

- Det bliver sværere og sværere for virksomheder at få fat i de dygtigste kandidater. Vi har løbende kandidater, der er involveret i flere rekrutteringsforløb på en gang. Der skal i dag et virkeligt godt tilbud på bordet, hvis man i dag overtale en sælger til at starte helt forfra med en ny kundeportefølje.

Det fastslår Thomas Hollen, direktør i rekrutteringsvirksomheden Shortlist, der skaffer jobkandidater til danske virksomheder. Virksomhedernes jagt på dygtige sælgere, ledere og specialister ender i dag ofte uden held. Det skyldes blandt andet, at virksomhederne har svært ved at få de rette profiler i tale.

- Virksomheder vender sig ofte mod rekrutteringsfirmaer som os, når de forgæves har annonceret efter de rette kandidater. Deres problem er, at dem, de gerne vil have fat i, ikke nødvendigvis går i jobsøgningstanker og derfor heller ikke har kendskab til, at virksomhederne leder efter nye medarbejdere, siger han.

Problemet med sælgermangel gælder ikke kun topkandidater. I hele landet leder virksomheder forgæves efter sælgere på alle niveauer, viser analyse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. I de fleste regioner er der langt flere job end ledige sælgere - mens der i andre områder er tale om et mismatch mellem de udbudte salgsjob og de lediges kompetencer, fx i Region Nordjylland, Sjælland og Fyn. Når det gælder salgschefer samt medarbejdere og ledere inden for marketing, har virksomhederne fortsat ingen kvaler med at finde ansatte.

Se jobopslag og jobbalancen i din region

Sælgers jobmarked

I flere år har virksomhederne stillet stadig større krav til jobsøgerne. Men sælgermanglen presser nu virksomhederne til gå på akkord med deres ønsker, konstaterer Thomas Hollen.

- Der er en langsom og nødvendig opblødning i kravene til jobsøgerne. Det er min overbevisning, at rigtigt mange job i dag bliver besat uden at virksomheden fandt deres drømmekandidat. I stedet vælger de den bedste blandt dem, som har søgt, siger han.

4 krav til jobkandidater

Thomas Hollen giver her fire råd om, hvad virksomhederne vægter tungt hos jobkandidater.

  • Du skal være forandringsparat. Verden ændrer sig så hurtigt, at du skal kunne tilpasse dig markedet lynhurtigt. Nye forretningsmodeller udfordrer konstant markedet - tjenester som Uber og AirBnB leverer for eksempel noget vi altid har haft, men de gør det på en ny måde. Sælgerne, virksomhedens organisation og andre nøglemedarbejdere skal konstant være forberedt på, at konkurrenterne opfinder en bedre løsning.
  • Du skal have et relevant netværk. Netværk er stadig det vigtigste for at opnå salgssucces. Kender du dit marked, dine beslutningstagere og ved de, hvem du er? Det er vigtige våben mod den store konkurrence. Fordelen ved et tæt netværk er, at man oftest ikke behøver at sælge noget til dem - de er ofte selv villige til at købe af dig.
  • Du skal være vedholdende og robust. Ordet ”resiliens” anvendes ofte, når folk fra trange kår formår at blive til noget stort. Om det er i sportens verden eller i erhvervslivet. Man behøver dog ikke at komme fra trange kår for at være resilient. Jeg har oplevet mange sælgere, som måske siger de rette ting i en jobsamtale, og får jobbet. Men når de oplever, at det nye produkt ikke sælger sig selv, går gassen ofte af ballonen. Der er brug for sælgere, som ikke giver op i modgang, og som altid vil forsøge at finde en ny vinkel for at få succes. I fodboldverdenen oplever vi, at mange danskere kommer retur hurtigt, efter at være solgt til udlandet. Se Kusk, Helenius, Cornelius osv. - alle var de store profiler i den hjemlige liga, men da de kom ud i den store verden og skulle kæmpe for en plads på holdet, viste de ikke den resiliens, der var behov for. 
  • Du skal være oprigtigt interesseret i kundens behov. Som altid kommer man ingen vegne, hvis man er en klassisk produktsælger. Virksomhederne kan ofte vælge og vrage blandt leverandører, og de vælger ofte den sælger, som forstår kundens forretningsmæssige udfordring og kan visualisere værdien af samarbejdet. Jeg tror, at tiden - hvor en sælger, der kan sælge alt - er passé. Sælgere er i dag nødt til at specialisere sig og være på forkant med konkurrenternes viden.
  • 0 kommentarer
(0 af 4000 tegn brugt)  
Tekst passede ikke - prøv igen
Indtast venligst den synlige kode i feltet Enter the numbers you hear

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.

Send som email

×

Mere på Business Danmark.dk

Opdater din profil

Det er ved at være lang tid siden du sidst har opdateret din medlemsprofil. Når du gør det, kan vi løbende udvikle nye services, der er skræddersyet til medlemmernes forskellige baggrunde. Så gør dig selv (og os) en tjeneste og opdatér din medlemsprofil - på forhånd tak.

Email:
Mobil:
Stilling:
Uddannelse:
Arbejder med:
×