InBusiness - viden om salg og business

111 tips du vil elske

Det er ikke hver dag, at en succesrig virksomhed deler ud af sine forretningsmæssige guldkorn. Men ejerne af Lasertryk i Aarhus har taget skridtet

Med udgivelsen af bogen "111 tips du vil elske - hvis du er leder i en virksomhed" har ejerne af Lasertryk A/S i Aarhus, Esben Mols Kabell og Anders Grønborg, udfoldet deres pallette af egne, praktiske erfaringer, tips og tricks. Og det er sket på en aldeles charmerende måde, der distancerer sig fra langhårede businessbøger i management-segmentet.

Og de to Aarhus-gutter har til fulde bevist, at der er vægt bag deres ord. Siden firmaets start i 1999 er omsætningen steget fra nul til 250 mio. kr. og har i dag en kundeliste, der omfatter 40.000 virksomheder og 55.000 privatpersoner.

Hverken Esben Mols Kabell eller Anders Grønborg er grafisk uddannede eller havde erfaring fra den grafiske branche, da Lasertryk blev stiftet. Men det mener de er en fordel, for det har ofte givet en anden tilgang til at løse opgaverne end normalt i branchen.

- Vi har ekstremt meget fokus på kundernes ønsker og behov. Folk kalder vores kundeservice meget amerikansk. Vi holder, hvad vi lover - og hvis ikke, får kunden tryksagen gratis. Det lyder lidt reklameagtigt, men det er skam ikke, fordi vi er nogle flinke fyre. Det er simpelthen godt købmandskab at investere i et længerevarende kundeforhold.

Lasertryk måler løbende på kundetilgang, og 70 procent af alle nye kunder kommer efter anbefaling fra andre kunder. Der er konstant fokus på markedsføring og branding, og der benyttes flittigt directmail, online/offline annoncering og søgemaskine-optimering.

- Men da langt de fleste kunder kommer efter mund til mund-metoden, fokuserer vi faktisk i daglige mere på at give de nuværende kunder lidt mere, end de forventer. Så skal de nok klare markedsføringen for os, siger Esben Mols Kabell og Anders Grønborg.

En smagsprøve

I forordet skriver forfatterne, at "her i bogen finder du 111 praktiske tips (alt det, du ikke lærte i skolen), som vi ved virker, og som du straks kan tage i brug.

Tip #79 - Sørg for, at dine medarbejdere kender værdien af kunderne: "Vi udregner nøje værdien af hver ny kunde, som kommer via vores marketingkampagner. Derudover kender vi værdien af en gennemsnitlig kunde, ny som gammel. Det udregner vi ved at kigge på vores kunders gennemsnitlige dækningsbidrag og levetid."

"Vi bruger også tallet internt i virksomheden. Det er nemlig vigtigt, at de ansatte forstår, hvor mange penge vi taler om. Har en kunde en gennemsnitsværdi på f.eks. 10.000 kr. målt over tre år, er det helt skørt at miste kunden pga. en uenighed om en lille ordre til få hundrede kr."

"Af samme grund er vi sjældent for fine til at sende kvaje-chokolade. Kan vi redde et kundeforhold ved at bruge 100 kr. på en omgang chokolade, er det en fornuftig investering. Ved at bruge tallet aktivt internt ønsker vi at motivere personalet til at gå den ekstra mil for kunden".

  • 0 kommentarer
(0 af 4000 tegn brugt)  
Tekst passede ikke - prøv igen
Indtast venligst den synlige kode i feltet Enter the numbers you hear

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.

Send som email

×

Opdater din profil

Det er ved at være lang tid siden du sidst har opdateret din medlemsprofil. Når du gør det, kan vi løbende udvikle nye services, der er skræddersyet til medlemmernes forskellige baggrunde. Så gør dig selv (og os) en tjeneste og opdatér din medlemsprofil - på forhånd tak.

×